Uncategorized

Antidepressiv löpträning

Är kroppen frisk och stark ryms inte ångest och depression. Min medicin, som är helt utan biverkningar, är träning. Jag promenerar minst 30 minuter varje dag. Jag tränar yoga i ca 15 minuter varje dag och jag springer minst tre gånger i veckan i ca 45 minuter. Oj, vad präktigt, kanske du tänker. Ja, men jag vet också hur det är att lida av psykisk ohälsa. Jag har själv haft depressioner och ångest och jag vill inte uppleva det igen. Därför ser jag till att hålla kroppen frisk och stark.

Sist jag var sjuk tog det lång tid att återhämta sig. Men det tar sin tid att bygga på och förstärka kopplingarna mellan hjärnans delar och att bilda nya hjärnceller och blodkärl. Det är ingen quick-fix. Men den möda jag har fått lägga ner har gett resultat. När jag tittar i backspegeln kan jag säga att det varit värt varenda svettdroppe. Ganska direkt efter att ha börjat träna regelbundet började jag se små förändringar. Efter ungefär ett halvår av att regelbunden fysisk aktivitet började jag verkligen se skillnad. Idag tycker jag att saker kan vara roligt, ganska många saker faktiskt. Så var det inte då. Jag sover bra och känner att jag har ett värde. Mitt självförtroende är helt okej. Regelbundna löprundor har faktiskt samma effekt som antidepressiv medicin. Även om medicin kan hjälpa en att komma på fötter initialt, så tänker jag att fysisk aktivitet är det långsiktigt hållbara alternativet. Så har det i alla fall varit för mig.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.