Uncategorized

Muskelbygge pågår

Jag brukar börja mina styrketräningspass med de tyngsta övningarna. Med detta menar jag övningar som aktiverar de stora muskelgrupperna och där jag använder mig av tyngre vikter, exempelvis marklyft och bänkpress. Detta gör att testosteronnivåerna stiger och att jag får ett påslag av tillväxthormoner och adrenalin. Även för oss tjejer är testosteron faktiskt något som är positivt i träningssammanhang, jag lovar. Min taktik gör att resten av passet känns lite lättare. Efter de tyngre övningarna kör jag lite lättare övningar så som plankan och andra magövningar samt lite balansövningar. Det perfekta träningspasset enligt mig.

Utrustning

Det krävs en del redskap och utrustning för att nå bra resultat. För att bygga muskler måste du gå till ett riktigt gym, alternativt så utrustar du ditt eget hemma gym. Men det krävs mycket redskap då så som skivstänger, ställningar, bänkar, hantlar med mera. Så mitt tips är att gå till ett vanligt gym.

Dock finns det mycket personlig utrustning som du behöver köpa till själv. Ingenting är ett måste, men det kommer göra resan till en muskulös kropp enklare, snabbare och säkrare. Viss utrustning gör att du kan pressa kroppen hårdare och på så sätt träna den hårdare = snabbare resultat på ett ”enklare” sätt. Annan utrustning kan göra så att du skyddar vissa delar så skaderisken blir mindre. Sen är ju vissa grejer en kombination av de båda.

Den utrustning som jag använder innefattar:

  • Lyftarbälte
  • Wrist Wraps
  • Vadskydd
  • Lyftarskor

Jag skulle även behöva köpa någon sorts vikt för att kunna göra viktade dips och ev. chins när jag blir starkare. Jag har funderat på ett dipsbälte. Men jag kom på en smart grej som jag kan tipsa om. Nämligen att köpa en viktväst. Då kan jag även ha den till lite hemmaträning, powerwalks, löpning och annat jag hittar på. Samt då ta med till gymmet för att göra chins och dips. Jag tror en 10 kg’s väst skulle passa mig bra, finns tips på flera bra modeller i länken.

Kost

För att underlätta för kroppen att bygga muskler äter jag dessutom ”riktig” mat. Jag satsar på fullvärdiga proteiner och nyttiga fetter, sådant som ger ett lågt insulinpåslag. Vad är fullvärdiga proteiner? Ja, det är protein som innehåller alla de nio essentiella aminosyrorna. Det är lättast att hitta sådana proteinkällor bland animaliska livsmedel så som kött, mjölk och ägg. Men även tofu och quinoa tillhör kategorin fullvärdiga proteinkällor. Jag tycker nog att lite scambled tofu eller scrambled eggs, tillsammans med en god babyspenatsallad, är det godaste mellanmålet efter ett styrketräningspass. Så mitt tips är att börja tungt och att sedan gå vidare på de lättare övningarna. Det hjälper dig inte bara att hålla motivationen på en hög nivå utan är också en bra taktik för att bygga muskler. Äter du dessutom ”riktig” mat är du snart i mål vad gäller muskelbygget.

Muskler på en tjej

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.